Коментар митрополита Олександра щодо можливості переходу ПЦУ на Новоюліанський календар

Коментар Митрополита Олександра щодо можливості переходу Церкви на новий календар

Коли українцям святкувати Різдво? 25 грудня – як це роблять парафіяни більшості православних церков світу, або ж 7 січня? За місяць до одного з найулюбленіших усіма свят питання знову актуалізувалося в ЗМІ. Як теоретично може відбутися процедура переходу Церкви на новий календар, розповів сайту "Сьогодні" єпископ Православної Церкви України, митрополит Переяславський і Вишневський Олександр (Драбинко). 

Повний матеріал читайте тут >>>

Вирішує сама церква

"На сьогоднішній день це суто теоретичне питання. Його потрібно ретельно вивчати и витратити на це стільки часу, скільки необхідно. Хоча подекуди можна прочитати, що ПЦУ наче вже переходить на Новоюліанський календар або ініціює це. Ні. Питання має сьогодні повне право на існування і обговорення, а в подальшому, якщо воно буде рецепійование церковною свідомістю і співтовариством, і на втілення в життя. Якщо говорити суто теоретично, то для переходу на календар, за яким відзначають церковні свята в інших Помісних Православних Церквах, досить було б рішення Синоду Церкви на підставі підсумків роботи календарної та богословсько-канонічної комісій".

Календар – Не домінанта

"Ми маємо деякі застережння щодо календаря. Але, як сказав Господь, "субота створена для людини, а не людина для суботи". Точно так само не люди для календаря, а календар для людей. Скажу з власного досвіду. Парафіянами нашої парафії є й люди, які живуть за Новоюліанським календарем. 25 грудня ми, як завжди, служимо літургію – це день пам'яті святителя Спиридона за старим стилем і Різдво за новим календарем. Щодня під час Божественної літургії ми символічно згадуємо і Народження Христа-Спасителя, і його євангельську проповідь, і Хресну дорогу з Голгофою, і Воскресіння. Кожне Богослужіння пронизане символізмом. Наприклад, співробітники посольств або гості наших парафіян, які приїжджають в Україну під час різдвяних відпусток або канікул і які живуть за новим календарем, приходять до нас в храм, моляться і відзначають таким чином Різдво. А чому ми повинні бути проти? Люди святкують згідно тієї традиції, в якій вони виховані і якої дотримуються. Так, у нас в цей час піст, у нас святкування Народження Христа ще попереду, але це нам не заважає розділити в молитві спільно з ними радість Народження Спасителя, який народжується в храмовому богослужінні щодня. Тим більше, що будь-яка освічена людина сьогодні знає, що дати і Різдва, й інших свят – умовні, це не незаперечні догми віровчення, це частина переказів і традиції".

"Це не догматичне питання – коли святкувати. Це питання календаря і доцільності. У мене була практика: кілька років тому я був у відрядженні в Німеччині – того року ми тричі святкували Преображення Господнє. Перший раз за новим стилем, другий – за старим, третій – найближчої неділі, оскільки єпископ тоді не зміг 19 серпня бути присутнім на одній з Преображенських парафій саме в день свята, тому призначив храмовий день на найближчий вихідний. Було здійснено богослужіння по чину свята Преображення, освячені фрукти. Нікого це не бентежило. У вихідний день люди змогли приїхати з різних міст, чого вони не змогли б зробити в календарну фіксовану дату. Нещодавно отець Георгій Коваленко зробив таке зауваження: якщо вже ми перейшли на такий ритм життя, коли календарні дати свят для більшості є робочими днями, то, можливо, свята, що випадають на такі дні, доцільно прив'язати до вихідних? Храми можуть бути порожніми у великі свята тому, що немає можливості, а не бажання їх відвідати. У цьому я з ним згоден. Від себе скажу, що у нас не Російська імперія, де побутової календар був прив'язаний до церковного. У нас світська держава зі своїми правилами і законами. Тому я думаю, що повнота євхаристійного зібрання громади з приводу того чи іншого святкування церковної події залежить від присутності в ній Христа, а не від фіксованої дати. Можливо, богослужіння великих свят дійсно можна дублювати. Життя вносить свої корективи у другорядне, а головне – Христос і Євхаристія".

Які ще свята можуть змінити дату?

"Те ж Хрещення не прив'язане до Різдва. Ми просто звикли, що Хрещення входить до циклу Різдвяних свят. Але це абсолютно інше свято, який не прив'язане до дати святкування Різдва. Якщо Великдень ми обчислюємо за місячним календарем, в 40-й день – Вознесіння, в 50-й – П'ятидесятниця, то до Різдва такої прив'язки інших свят немає. А ось Обрізання Господнє – Старий Новий рік, як ми його називаємо – повинен святкуватися на 8 день після Різдва".

 


Друк